علی اکبر ناطق نوری «قهر» کرد- ۱۰

فصل اول- شورای هماهنگی نیرو‌های انقلاب اسلامی
در روز‌های پایانی شورای هماهنگی هم، جامعه اسلامی مهندسین که محمدرضا باهنر دبیر کلی آن را بر عهده دارد با صدور بیانیه‌ای از اختلاف محافظه‌کاران انتقاد کرد و همه جریان‌های این همسو را دعوت به اتحاد کرد:
ما به عنوان تشکلی که تصمیم گرفته‌ایم با سایر تشکل‌ها ارزشی، هماهنگ و یکپارچه عمل کنیم، معتقدیم شرط اصلی توفیق برای تشکیل دولتی با کارآمدی بیشتر، انسجام نیرو‌های ارزشی و اصول‌گرا می‌باشد... شخصیت‌های سیاسی جران اصول‌گرا، احزاب و رسانه‌های ارزشی باید برای تبدیل کثرت سلیقه‌ها و نظرها به وحدت تلاش خود را مضاعف کرده و اجازه ندهند مسایل گروهی و شخصی جانشین مسایل ملی و پیشرفت جمهوری اسلامی شود.(۷۱)
همزمان با انتشار این بیانیه بود که علی‌اکبر ولایتی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت تصمیم نهایی شورا از این تصمیم تبعیت خواهد کرد، گفت: «بنده با شورای هماهنگی خیلی رفیقم، اما مستقل عمل خواهم کرد و به نفع کسی هم از کاندیداتوری خود منصرف نخواهم شد.(۷۲)

ولایتی که در همایش تشکل‌های سیاسی و اسلامی واحد‌های دانشگاهی منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی سخن می‌گفت، فاش کرد:
«یکی از دلایلی که باعث شد من از شورای هماهنگی خارج شوم این بود که در شورا مطرح شد که کسی باید به عنوان کاندیدای این شورا انتخاب شود که مقابل هاشمی بایستد... در شورای هماهنگی عنوان شده بود که هاشمی با تمام سوابقی که در انقلاب داشت، اصول‌گرا نیست و ولایتی می‌خواهد به احترام او کنار رود، اصول‌گرا نیست... قبل از من احمدی‌نژاد از این شورا خارج شد و بعد من خارج شدم و پشت سر من هم دیگران، تا اینکه چیزی از شورا باقی نماند.(۷۳)
سخنان علی اکبر ولایتی یک هفته پس از آن‌که محسن رضایی از احتمال فروپاشی شورای هماهنگی خبر داده، بود، مطرح شد.
محسن رضایی گفته بود که «اگر اعضای این شورا از اصول‌گرایی عبور و بر –راست روی- و یا –تک‌روی- پافشاری کنند بر اشتباهات گذشته، این شورا از هم فرو می‌پاشد... در جلسه پیشین شورای هماهنگی نیرو‌های انقلاب اسلامی در تهران –راست‌روی- شد و همین موجب شروع اختلاف در شورای هماهنگی گردید.(۷۴)

روند رو به رشد اعتراض نامزد‌های محافظه‌کار در نیمه دوم بهمن ماه سال ۱۳۸۳در شرایطی افزایش یافت که برخی جریان‌های سیاسی موافق محافظه‌کاران از تهیه میثاق نامه‌ای در شورای هماهنگی خبر می‌دادند که به موجب ان در صورت انتخاب هر یک از نامزد‌ها، سایر نامزد‌ها به نفع فرد منتخب کناره‌گیری کنند.

علی لاریجانی اما در تکذیب این خبر در آن زمان گفت: «میثاق‌نامه‌ای مطرح نبوده و من تعجب می‌کنم از روزنامه‌ها که مطلبی تعجب‌آور می‌نویسند.(۷۵) لاریچانی در پاسخ به این پرسش که اگر میثاق‌نامه‌ای نبوده چرا آقای ولایتی آن را امضاء کرده، افزود:
نمی‌دانم که ایشان امضاء کرده یا نه. ما همه کاندیدها در یکسری اصول با یکدیگر تفاهم داریم ولی شورای هماهنگی در یک پروسه زمانی کانیدای نهایی خود را انتخاب می‌کند.(۷۶)

اما نامزد دیگر محافظه‌کاران یعنی محسن رضایی در خصوص میثاق‌نامه شورای هماهنگی با تائید چنین موضوعی گفت که طرح بحث میثاق نامه توسط برخی افراد «حرکتی نادرست» بود.(۷۷)

و اینگونه شد که نخستین میثاق‌نامه جبهه محافظه‌کاران نیز که قرار بود به امضای پنج نامزد محافظه‌کار برسد، به دلیل «راست روی» و «گرایش‌های خاص» با واکنش منفی این نامزد‌ها مواجه شد و نتوانست وحدتی در این جبهه ایجاد کند.

قبول نکردن نامزد‌هایی محافظه‌کار از پیروی از تصمیم‌های شورای هماهنگی در این مقطع به خشم علی‌اکبر ناطق نوری منتهی شد و وی دیگر حاظر نشد در جلسات شورای هماهنگی شرکت کند.

کناره‌گیری یکی از پر نفوذ‌ترین و با تجربه‌ترین مرد سیاسی محافظه‌کار از این شورا موجب شد تا از یکسو انگیزه نامزد‌ها برای حضور مستقل در انتخابات بیشتر شود و از سویی دیگر جنجال‌های رسانه‌ای برای افزایش اختلاف‌ها بین محافظه‌کاران افزایش یابد.

اما کناره‌گیری ناطق نوری مسئله‌ای نبود که محافظه‌کاران به راحتی آن را بپذیرند. با اعلام غیر رسمی این تصمیم از سوی رسانه‌ای رقیب که به «قهر» تعبیر شده بود، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اعلام کرد:
ما معتقدیم تصمیم شورای هماهنگی نیرو‌های انقلاب محصول عقل جمعی اصول‌گرایان خواهد بود و ما در برابر آن تمکین خواهیم کرد.(۷۸)
تلاش برای بازگرداندن ناطق نوری به شورای هماهنگی، مشکل جدید به مشکلات محافظه‌کاران افزود. «قهر» ناطق نوری در آن زمان از سوی تحلیل‌گران سیاسی به «شکست زود هنگام» محافظه‌کاران در انتخابات تعبیر می‌شد. از همین رو بسیاری از محافظه‌کاران تلاش کردند که بار دیگر وی را به این شورا بازگردانند.

جامعه روحانیت مبارز در آن زمان از زبان غلامرضا مصباحی مقدم یکی از اعضای برجسته خود اعلام کرد: «جامعه روحانیت در پی حل اختلاف شورای هماهنگی است.(۷۹)

مصباحی مقدم درباره آنچه که تحت عنوان «قهر» ناطق نوری از شورای هماهنگی مطرح شده بود، گفت: «قهری مطرح نیست، پیشنهاداتی مطرح شد که با آنها موافقت شده است.»(۸۰)

ادامه دارد...
منابع:
۷۱- خبرگزاری فارس، ۲۵ بهمن ماه ۱۳۸۳.
۷۲- خبرگزاری ایلنا، ۲۴ بهمن ماه سال ۱۳۸۳.
۷۳- همان، ۲۶بهمن ماه سال ۱۳۸۳.
۷۴- خبرگزاری ایرنا، ۱۶بهمن ماه سال ۱۳۸۳.
۷۵- خبرگزاری ایسنا، ۱۵بهمن ماه سال ۱۳۸۳.
۷۶- همان.
۷۷- خبرگزاری ایرنا، ۱۶بهمن ماه سال ۱۳۸۳.
۷۸- وب‌سایت شریف‌نیوز، ۲۷ بهمن ماه سال ۱۳۸۳.
۷۹- خبرگزاری ایسنا، ۲۷ بهمن ماه سال ۱۳۸۳.
۸۰- خبرگزاری فارس، ۲۸ بهمن ماه سال ۱۳۸۳.

Balatarin Donbaleh Mohandes Delicious Digg Stumbleupon Furl Friendfeed Twitter Facebook Greader Addthis to other Subscribe to Feed

وبلاگ‌ها

دنبال کننده ها

کتاب‌ها

  • مائو داستان ناشناخته/ جان هالیدی/ ثالث
  • جدال قدیم و جدید/ جواد طباطبایی/ ثالث
  • سرزمین‌های شبح‌زده/ تینا روزنبرگ/ ثالث
  • تجدد بومی/ محمد توکلی طرقی/ تاریخ ایران
  • مکتب در فرایند تکامل/ حسین مدرسی/ کویر
  • گذار از مدرنیته؟/ شاهرخ حقیقی/ نشر آگاه
  • روح پراگ/ ایوان کلیما/ نشر آگه

فیلم‌ها

  • آغوش‌های شکسته/ کارگردان: پدرو آلمادوآر
  • شاترآیلند/ کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • کتاب الی/ کارگردان: آلبرت و آلن هیوز
  • آواتار/ کارگردان: جیمز کامرون
  • نه (9)/ کارگردان: باب مارشال
  • زیرزمین/ کارگردان؛ امیر کاستاریکا
  • خانه خنجر‌های پران/ کارگردان؛ ژانگ ئیمو
  • نفرین گل طلائی/ کارگردان؛ ژانگ ئیمو
  • بدرود محبوب ابدی من/ کارگردان؛ چن کایگه
  • سفر گروه موسیقی/ کارگردان؛اران کولیرین
  • شاخ به شاخ/ کارگردان؛ فاتح آکین
  • پیر پسر/ کارگردان؛ چن ووک پارک
  • ممنتو/ کارگردان؛ کریستوفر نولان
  • دوشنبه‌ها زیر آفتاب/ کارگردان؛فرناندو آرانوا
  • والس با بشیر/ کارگردان؛آری فولمن
  • کتاب‌خوان/ کارگردان؛استفن دالدری