لاریجانی انتخاب شد؛ رضایی قهر کرد- ۴

فصل اول- شورای هماهنگی نیرو‌های انقلاب اسلامی
در حالی‌که این همایش با حواشی زیاد به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شد، این خبرگزاری مهر (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی ) بود که در خبری از انتخاب قطعی علی لاریجانی به عنوان نامزد نهایی محافظه‌کاران در این همایش خبر داد، اما پس از ۱۵دقیقه آن خبر را به دلایل نامعلومی از خروجی تلکسخود حذف کرد:
یک منبع آگاه سیاسی اعلام کرد که اصول گرایان از بین نامزدهای مطرح بر نامزدی علی لاریجانی اجماع کرده‌اند. این منبع اگاه در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: به طور یقین نامزد نهایی اصولگرایان علی لاریجانی خواهد بود که به زودی نیز آن‌را اعلام خواهد کرد. وی در ادامه تاکید کرد: حرف اول و آخر در جناح اصولگرایان را علی اکبر ناطق نوری می‌زند.(۲۹)
هرچند از قراپن و شواهدی از این قبیل مشخص شده بود که شورای هماهنگی به نامزد نهایی خود رسیده است، اما اصرار و استراتژی سران این شورا از تاخیر در اعلام این انتخاب، دلایل و عوامل سیاسی داشت که این انتخاب را از پرداخت هزینه‌های بیشتر مصون می‌داشت.

مجموعه این عوامل عبارتند از:
الف/ از همان روزهای اول تشکیل جلسات شورای هماهنگی برای تعیین نامزد واحد هرچند قرار بر این گذاشته شده بود که «پنج نامزد با امکانات همراهی و پشتیبانی مساوی پیش بروند و زمینه برای فعالیت یکسان آنها فراهم ‌شود»(۳۰)، اما «گرایش بیش از حد ناطق نوری به یکی از کاندیدها منشاء اختلاف شد(۳۱) و طیفی از شورای هماهنگی به رهبری حسین فدایی مقابل این گرایش ایستادگی کردند»(۳۲). همین امر نیز باعث بروز اختلافات در شورای هماهنگی تا پایان انتخابات شد.

از همین رو طیفی از اعضای این شورا به رهبری ناطق نوری که نامزد خودشان را علی لاریجانی می‌دانستند سعی کردند در مدت زمان باقی مانده تا برگزاری انتخابات با جلسات متعددی که با طیف مخالف خواهند داشت آنان را راضی به حمایت از لاریجانی کنند.

به همین دلیل با وجود اینکه نامزد شورای هماهنگی در آذر ۸۳ انتخاب شده بود شورا برای حفظ وحدت درونی در تلاش بود تا ضمن معرفی نکردن نامزد خود با تشکیل نشست‌های مختلف، طیف‌های را با این انتخاب همراه کند.

ب/هدف دیگر شورای هماهنگی از تاخیر در اعلام نامزد نهایی در این نکته بود که سران این شورا برای جلب حمایت سایر نامزد‌ها که هر یک به دنبال حضور مستقل در انتخابات بودند - امیدوار بودند با ریش سفیدی و شیخوخیت جبهه واحدی تشکیل دهند تا در انتخابات همه آراء به سبد مشخصی ریخته شود.

هراس شورای هماهنگی از تعدد نامزدها که در شرایط طبیعی منجر به شکست این جریان در انتخاب می‌شد با تمام تلاشی که در آخرین روزهای باقی مانده به برگزاری انتخابات رای وحدت شد، همچنان با رهبران این شورا باقی بود تا اینکه آنان به سه نامزد (لاریجانی، قالیباف و احمدی‌نژاد) وارد عرصه رقابت شدند. هرچند ناطق‌نوری در نهان و آشکار خطاب به محافظه‌کاران گفته بود:
«استراتزی ما رسیدن به یک نامزد است و تکثر در کاندیدهای اصول‌گرایان بی‌معناست ... ما تنها از یک نفر به عنوان نیروهای انقلاب حمایت خواهیم کرد و انتظارمان از سایر نامزدها کمک به نامزد منتخب است.»(۳۳)
همایش «گامی نو» شورای هماهنگی هرچند برای رسیدن به اهداف دوگانه برگزار شده بود اما نتایج آن هیچگاه به کام رهبران آن خوش نیامد.
درست سه روز بعد از برگزاری این همایش بود که دومین نامزد محافظه‌کار (بعد از احمدی‌نژاد) یعنی محسن رضایی با تصمیمات شورای هماهنگی به صورت علنی مخالفت کرد:
من تئوری صالح مقبول را قبول ندارم چرا که اگر جناح‌های سیاسی فرصت لازم را به وجود آورند اشخاص اصلح و مقبول معرفی خواهند شد... دوستانی که الان برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح هستند همه آنها آدم‌های خوب و مقبولی هستند. البته من تئوری صالح مقبول را قبول ندارم. بلکه اصلح مقبول را مناسب می‌دانم. این طور نیست که ملت ایران اصلح مقبول را قبول نداشته باشند. بعضی چشمشان از حوادث اخیر ترسیده و دنبال این هستند که باید کسی را مطرح کرد که رای بیاورد، حال اگر صالح مقبول آمد و امور را به او دادیم و نتوانست کشور را اداره کند آن وقت چه.»(۳۴)
بعد از اینکه محسن رضایی هم به طور رسمی وارد عرضه نقد عملکرد شورای هماهنگی شد و نگاه جانبدارانه در این شورا را غیر قابل قبول دانست. نتیجه آراء بدست آمده از این همایش چندی بعد و به طور غیر رسمی چنین اعلام شد:
منابع آگاه گفته‌اند دراین جلسه ۱۲۰۰ نفر حضور داشته‌اند که ۹۶۰ نفر رای دادند و آرای نامزدهای اصلی به ترتیب زیر بوده است:
علی لاریجانی ۲۸۰رای
علی‌اکبر ولایتی ۲۵۰رای
احمد توکلی ۱۰۰رای
محمود احمدی‌نژاد ۱۰۰رای
محسن رضایی ۸۰رای.
با انتشار این نتیجه از سوی منابع آگاه در شورای هماهنگی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی که بعدها به عنوان بزرگترین مخالف شورا در انتخابات ریاست جمهوری ظاهر شد، با تکذیب این خبر از سوی دبیر کل خود اعلام کرد: «انتخاب علی لاریجانی از سوی شورای هماهنگی و از طریق رای‌گیری کذب است.(۳۶)

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با این تکذیبه فیتیله آتشی را روشن کرد که تا پایان انتخابات در بین محافظه‌کاران روشن باقی ماند. خبری که به شورای هماهنگی منتسب شده بود از سوی یکی از مهمترین جریان سیاسی مخالف این شورا تکذیب شد تا دامنه اختلاف درونی محافظه‌کاران پیش از گذشته به عرصه عمومی کشیده شود.
ادامه دارد...
منابع:
۲۹- همان.
۳۰- روزنامه شرق، ۳۰فروردین سال ۱۳۸۴.
۳۱- همان.
۳۲- همان.
۳۳- خبرگزاری فارس، ۲۵ آذر سال ۱۳۸۳.
۳۴- همان، ۳۰ آذر سال ۱۳۸۳.
۳۵- روزنامه شرق، هفت آذر سال ۱۳۸۳.
۳۶- خبرگزاری فارس، هشت آذر سال ۱۳۸۳.

Balatarin Donbaleh Mohandes Delicious Digg Stumbleupon Furl Friendfeed Twitter Facebook Greader Addthis to other Subscribe to Feed

وبلاگ‌ها

دنبال کننده ها

کتاب‌ها

  • مائو داستان ناشناخته/ جان هالیدی/ ثالث
  • جدال قدیم و جدید/ جواد طباطبایی/ ثالث
  • سرزمین‌های شبح‌زده/ تینا روزنبرگ/ ثالث
  • تجدد بومی/ محمد توکلی طرقی/ تاریخ ایران
  • مکتب در فرایند تکامل/ حسین مدرسی/ کویر
  • گذار از مدرنیته؟/ شاهرخ حقیقی/ نشر آگاه
  • روح پراگ/ ایوان کلیما/ نشر آگه

فیلم‌ها

  • آغوش‌های شکسته/ کارگردان: پدرو آلمادوآر
  • شاترآیلند/ کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • کتاب الی/ کارگردان: آلبرت و آلن هیوز
  • آواتار/ کارگردان: جیمز کامرون
  • نه (9)/ کارگردان: باب مارشال
  • زیرزمین/ کارگردان؛ امیر کاستاریکا
  • خانه خنجر‌های پران/ کارگردان؛ ژانگ ئیمو
  • نفرین گل طلائی/ کارگردان؛ ژانگ ئیمو
  • بدرود محبوب ابدی من/ کارگردان؛ چن کایگه
  • سفر گروه موسیقی/ کارگردان؛اران کولیرین
  • شاخ به شاخ/ کارگردان؛ فاتح آکین
  • پیر پسر/ کارگردان؛ چن ووک پارک
  • ممنتو/ کارگردان؛ کریستوفر نولان
  • دوشنبه‌ها زیر آفتاب/ کارگردان؛فرناندو آرانوا
  • والس با بشیر/ کارگردان؛آری فولمن
  • کتاب‌خوان/ کارگردان؛استفن دالدری