آغاز تلاش‌ها برای انتخاب نامزد خوب- ۲

فصل اول- شورای هماهنگی نیرو‌های انقلاب اسلامی

با ارائه گزارش این گروه ۱۶ نفره به «شورای هماهنگی نیروهای انقلاب» و تعیین معیارها و مصادیق «رئیس جمهور خوب» این شورا در مهرماه سال۱۳۸۳ با ارسال نامه‌ای به پنج نامزد مطرح محافظه‌کار خواستار ارائه برنامه سیاسی – اقتصادی و اجرائی آنان شد.

این افراد؛ اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولایتی، علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد و محسن رضایی بودند.(۹)

شورای هماهنگی همچنین در آخرین جلسه شهریور ۸۳ هفت معیار «رئیس جمهور خوب» از نظر محافظه‌کاران را تصویب کرد تا بر اساس آن نامزد نهایی انتخاب شود.
این معیار‌ها به این ترتیب بود:
داشتن برنامه اجرایی، اعتقاد به توسعه همه جانبه، روحیه نقد پذیری وتوان نقد دولت‌های گذشته ،برخورداری از توان بازسازی جناح منتقد دولت، غایب نبودن در صحنه‌های سیاسی، ساده زیستی و اعتقاد به عدالت اجتماعی و محبوبیت در افکارعمومی.(۱۰)
یک ماه پس از ارسال این نامه به پنج نامزد مورد نظر «شورای هماهنگی» که در گمانه زنی رسانه‌ها و محافل سیاسی به طور مداوم از آنان نام برده می‌شد، نام علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی حذف و به جای وی نام احمد توکلی وارد فهرست این شورا شد.
هرچند در آن زمان هیچ یک از رسانه‌ها به این حذف معنا‌دار توجه چندانی نشان ندادند، اما این تصمیم باعث شد تا حوادث آینده انتخابات با آمدن و نیامدن هاشمی به صورت مستقل برای محافظه‌کاران غیرقابل پیش‌بینی شود.

با حذف هاشمی از لیست انتخاباتی شورای هماهنگی این علی یوسف‌پور عضو دیگر جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود که در گفتگو با خبرگزاری فارس (۱۱) از علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، محسن رضایی، احمد توکلی و علی اکبر ولایتی به عنوان پنج نامزد نهایی مورد نظر شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی نام برد.

یوسف‌پور گفت که شورای هماهنگی ظرف یک ماه آینده به جمع بندی بر سر سه نفر از میان پنج نامزد برگزیده خود خواهد رسید و در نهایت پس از طی یک پروسه زمان‌بندی شده چهار نفر از آنان از فهرست قطعی شورا خارج خواهند شد.(۱۲)

اما در حالی که از سوی شورای هماهنگی نام پنج نفر برای انتخاب نهایی نامزد واحد در جبهه محافظه‌کاران به طور رسمی اعلام شده بود. طبق روال انتخابات دوره‌های قبل هیچ یک از نفرات حاضر در فهرست حاضر نشدند تا زمانی که تشخیص می‌دهند از اعلام رسمی حضور خود در انتخابات سخنی به میان آورند.

به همین خاطر هم بود که علی لاریجانی در حاشیه نشست بسیج متخصصین در واکنش به گزارش‌ها درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات گفت: «این داستانی است که عده‌ای آغاز کرده‌اند و گویی قصد پایان دادن به آن را ندارند.»(۱۳) و محمود احمدی‌نژاد در همایش سراسری «منادیان عدالت» در کرمانشاه اعلام کرد: «فکر می‌کنم ورود من به این عرصه خیلی مشکل است و بحث ریاست جمهوری قدری زود است» (۱۴)

نامزد‌های محافظه‌کار در حالی که از اعلام حضور رسمی خود در انتخابات طفره می‌رفتند که زمان اعلام شده علی یوسف‌پوربرای حذف دو نفر از نامزد‌ها فرا می‌رسید.
او در آذر ماه سال ۸۳ اعلام کرده بود که یک ماه دیگر دو نفر از نامزد‌ها از فهرست خط خواهند خورد، اما یک ماه بعد علی اکبر ناطق نوری گفت:

مذاکرات با آقایان علی لاریجانی، احمد توکلی، محمود احمدی‌نژاد، محسن رضایی و ولایتی ادامه دارد و تا این گفتگوها به پایان نرسد، امکان تصمیم گیری وجود ندارد .(۱۵)

ناطق نوری با اعلام این نکته، همچنین از آغاز دور دوم مذاکرات با نامزدهای مطرح خبر داد و گفت: «مذاکرات با دو نفر آغاز شده و سه نفر هنوز باقی مانده‌اند.»(۱۶)
زمانی که رئیس شورای هماهنگی نیروهای از آغاز دور دوم مذاکرات بین نامزد‌های مطرح خبر می‌داد، دیگر برای تحلیل‌گران و آگاهان سیاسی قطعی شده بود که محافظه‌کاران برای انتخاب نامزد واحد راه پر و پیج خمی در پیش دارند.

بیش از یک ماه از شروع کار رسمی شورای هماهنگی نگذشته بود که ناطق نوری از آغاز دومین مذاکرات با نامزد‌ها خبر ‌داد. هرچند رهبر شورا از شکست دور اول مذاکرات با نامزد‌ها هیچ سخنی به میان نیاورد، اما کشیده شدن این مذاکرات فشرده طی یک ماه به دور دوم نشان می‌داد که محافظه‌کاران در شرایط سختی قرار گرفته‌اند.

از همین رو ناطق ‌نوری برای ریختن آب پاکی روی دست‌ مخالفان شورای هماهنگی درست دو روز مانده به برگزاری «همایش بزرگ اصول گرایان» گفت:
استراتژی ما رسیدن به یک نامزد است و تکثر در کاندیدای اصول گرایان بی معناست. جبهه هماهنگی نیروهای انقلاب به دنبال فرد با صلاحیت و مقبول مردم است ... مبنای رفتار ما پذیرش خرد جمعی است و نیروها و تشکل‌ها باید پایبندی خود را به مصوبات شورا در عمل نشان دهند. (۱۷)
ناطق نوری با این سخن بود که نخستین گلایه تشکیلاتی خود از ناهمراهی برخی محافظه‌کاران با شورای هماهنگی را به صورت علنی مطرح کرد.
اما این پایان ماجرا نبود، گذر روزها نشان داد آنچه که ناطق نوری نمی‌خواست به طور علنی مطرح کند، ازسوی مخالفین محافظه‌کار این شورا به صورت علنی مطرح شد و دامنه اختلافات درونی را بیش از گذشته به بیرون از مرزهای خود منعکس کرد.

درست دو روز پس از گلایه غیرمستقیم ناطق نوری، «همایش بزرگ اصول گرایان» روز جمعه۲۷ آذر ۸۳ تشکیل شد تا نامزد‌های محافظه‌کار با سخنرانی و اعلام برنامه‌های خود از خانواده محافظه‌کاران رای اعتماد بگیرند.

در این همایش که از پنج نامزد مطرح محافظه‌کاران برای سخنرانی و تبادل نظر دعوت شده بود، این تنها محمود احمدی‌نژاد (شهردار وقت تهران) بود که حاضر نشد در این جلسه حضور یابد.
روایت‌های متعددی در مورد اینکه چه دلایل و عواملی باعث شد تا احمدی‌نژاد در این جلسه حضور پیدا نکند وجود دارد.
احمدی‌نژاد در نامه‌ای که خطاب به ناطق نوری رئیس همایش محافظه‌کاران می‌نویسد، دلایل غیبت خود را چنین تشریح می‌کند.
برادرارجمند جناب آقای ناطق نوری
با عرض سلام و احترام
عطف به دعوت به سخنرانی در نشست ارزشمند بزرگواران و مسوولان محترم شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی به استحضار می‌رساند از آنجا که حدود شش ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است و برادر کوچک مسوولیت اداره شهر تهران اجرای پروژه‌های مهمی را بر عهده دارد، خوف آن دارد که حضور زود هنگام و رسمی درعرصه تبلیغات انتخاباتی در روند خدمت‌گذاری در تهران آسیب رساند. بنابراین علی‌رغم اشتیاق فراوان به دیدار دوستان گرانقدر از حضور در این جلسه معذورم.(۱۸)
اما علی دارابی در خصوص غیبت احمدی‌نژاد درجلسه ۲۷ آذر نظر دیگری دارد:
وقتی از ایشان {احمدي نژاد} علت نیامدن را پرسیدم دو سه دلیل بیان کرد. اول اینکه نگاه اعضای کمیته منتخب نسبت به کاندیدهای یکسان نبوده و نوعی جانبداری ملاحظه می‌شد. نکته دوم احمدی‌نژاد می‌گفت که کاندیدها باید محور باشند نه اینکه احزاب گروه‌های سیاسی برای آنها تصمیم ‌گیری کنند. ملاحظه سوم ایشان نیز بود که می‌گفتند الان شهرداری تهران هستند و رسما به بحث کاندیداتوری ورود پیدا نکرده‌اند و اگر در این نوع جلسات شرکت کند پس از آن هر کاری کند می‌گویند بدنبال تبلیغات برای خودش است.(۱۹)
روایت دیگر غیبت شهردار وقت تهران را یک سایت اینترنتی نزدیک به محافظه‌کاران، به مناسبات پشت پرده جناح‌های درگیر محافظه‌کاران در انتخابات مرتبط دانست و چند روز مانده به برگزاری همایش ۲۷ آذر نوشت:
برخی منابع نزدیک به آبادگران می‌گویند شورای شهر تهران به محمود احمدی‌نژاد اولتیماتوم داده که با اعلام حضور خود در رقابت‌های انتخاباتی قاطعانه در این خصوص بایستندَ در غیر این صورت مهندس مهدی چمران کاندیدای آبادگران خواهد بود.(۲۰)
ادامه دارد....
منابع:
۹- وب‌سایت شریف‌نیوز، پنج مهر سال ۱۳۸۳.
۱۰- همان.
۱۱- خبرگزاری فارس، ۲۴ آبان.
۱۲- همان.
۱۳- خبرگزاری ایسنا، هفتم آبان سال ۱۳۸۳.
۱۴- همان، ۱۳ آبان سال ۱۳۸۳.
۱۵- خبرگزاری فارس، ۲۴ آذر سال ۱۳۸۳.
۱۶- همان.
۱۷- همان.
۱۸- وب‌سایت شریف‌نیوز، ۲۸ آبان سال ۱۳۸۴.
۱۹- روزنامه شرق، ۳۰ فروردین سال ۱۳۸۴.
۲۰- وب سایت دریچه، ۲۴ آبان سال ۱۳۸۳.

Balatarin Donbaleh Mohandes Delicious Digg Stumbleupon Furl Friendfeed Twitter Facebook Greader Addthis to other Subscribe to Feed

وبلاگ‌ها

دنبال کننده ها

کتاب‌ها

  • مائو داستان ناشناخته/ جان هالیدی/ ثالث
  • جدال قدیم و جدید/ جواد طباطبایی/ ثالث
  • سرزمین‌های شبح‌زده/ تینا روزنبرگ/ ثالث
  • تجدد بومی/ محمد توکلی طرقی/ تاریخ ایران
  • مکتب در فرایند تکامل/ حسین مدرسی/ کویر
  • گذار از مدرنیته؟/ شاهرخ حقیقی/ نشر آگاه
  • روح پراگ/ ایوان کلیما/ نشر آگه

فیلم‌ها

  • آغوش‌های شکسته/ کارگردان: پدرو آلمادوآر
  • شاترآیلند/ کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • کتاب الی/ کارگردان: آلبرت و آلن هیوز
  • آواتار/ کارگردان: جیمز کامرون
  • نه (9)/ کارگردان: باب مارشال
  • زیرزمین/ کارگردان؛ امیر کاستاریکا
  • خانه خنجر‌های پران/ کارگردان؛ ژانگ ئیمو
  • نفرین گل طلائی/ کارگردان؛ ژانگ ئیمو
  • بدرود محبوب ابدی من/ کارگردان؛ چن کایگه
  • سفر گروه موسیقی/ کارگردان؛اران کولیرین
  • شاخ به شاخ/ کارگردان؛ فاتح آکین
  • پیر پسر/ کارگردان؛ چن ووک پارک
  • ممنتو/ کارگردان؛ کریستوفر نولان
  • دوشنبه‌ها زیر آفتاب/ کارگردان؛فرناندو آرانوا
  • والس با بشیر/ کارگردان؛آری فولمن
  • کتاب‌خوان/ کارگردان؛استفن دالدری