آیت‌الله خامنه‌ای می‌خواهد از پیامبر اسلام تقلید کند

 آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی به آرامی در حال پذیرش یک واقعیت تلخ است؛ جمهوری اسلامی ایران پیش از هر زمان دیگر در جهان تنها مانده است.

نشانه‌های پذیرش این واقعیت را می‌توان در سخنان روز دوشنبه (۱۹ دی) وی در جمع گروهی از مردم قم دید که به صراحت گفته است: «شرایط کنونی ایران٬ شرایط بدر و خیبر است٬ نه شعب ابی‌طالب.»

براساس روایات تاریخی٬ شعب ابی‌طالب محلی است در عربستان صدر اسلام که محمد٬ پیامبر اسلام و پیروانش سه سال در این محل در محاصره اقتصادی- اجتماعی مخالفان خود به سر بردند «تا آنجا که از گرسنگی بر شکم خود سنگ می‌بستند.»

محمود بهمنی٬ رئیس کل بانک مرکزی ایران برای نخستین‌بار ۳۰ آذر ماه امسال با ابزار نگرانی درباره آثار تحریم‌های بین‌المللی گفته بود: «باید جامعه را به نحوی اداره کنیم که بتوانیم دو سال خود را حفظ کنیم٬ گویا در شعب ابی‌طالب گرفتار شده‌ایم.»

آقای خامنه‌ای هرچند گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی را رد کرده است٬ اما با «بدر و خیبر» دانستن شرایط کنونی ایران٬ به طور غیرمستقیم اعتراف کرده که جمهوری اسلامی پیش از همیشه در داخل٬ منطقه و عرصه بین‌الملل تنها‌ شده و باید همچون پیامبر اسلام در صدر اسلام با لشکر اندکی که در اختیار دارد به رویارویی با مخالفانش بپردازد.

«غزوه بدر» و «جنگ خیبر» دو رزم پیامبر اسلام با دشمنان خود است که وی با وجودی که لشکر اندکی در اختیار داشت٬ توانست در این رزم‌ها پیروز شود.

این شبیه‌سازی تاریخی و عقیدتی٬ گویای این واقعیت است که خامنه‌ای امیدوار است علیرغم شرایط سخت موجود٬ حامیان و هوادارانش بتوانند با «صبر و استقامت» و اتخاذ استراتژی «تهدید در برابر تهدید» در مقابل آمریکا و غرب ایستادگی کنند.

تهدید‌ها در خصوص بستن تنگه هرمز٬ ادعاها مبنی بر تاثیر پذیری جهان عرب از انقلاب اسلامی ایران و انتشار گزارش‌های پراکنده در خصوص بازداشت جاسوس‌های وابسته به آمریکا و غرب در ایران و تشدید سرکوب‌ها از جمله راه‌کار‌های پراکنده جمهوری اسلامی برای مقابله با بحران‌های داخلی و خارجی خود است.

ایران و روحانیون حاکم بر آن امیدوارند در عرصه سیاست خارجی با تهدید در خصوص بستن تنگه هرمز٬ بتواند آمریکا و غرب را یک قدم به عقب برانند٬ کشور‌های منطقه را ترسانده و از نمایش قدرت نظامی خود٬ برای حفظ و افزایش مشروعیت متزلزل در داخل کمک بگیرند.

از زمان آغاز تحولات در جهان عرب٬ ایران با همین استراتژی به استقبال این تحولات رفته تا به مردم خود بگوید شهروندان جهان عرب راهی را انتخاب کرده‌اند که ۳۰ سال پیش آنها انتخاب کرده بودند.

در این میان ایران تلاش می‌کند از رابطه تیره شده خود با آمریکا که طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده٬ نهایت بهره‌برداری را کرده و این کشور را همچون گذشته مسئول بسیاری از ناکار‌آمدی‌ها و مشکلات داخلی معرفی کند و با چسباندن مخالفان خود به غربی‌ها سرکوب‌ آنها را مشروع جلوه دهد.

رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی نظامیان وفادار به خود را به «صبر و استقامت» دعوت می‌کند و برای آمریکا و غرب شاخ و شانه می‌کشد که هر روز افرادی از جبهه وفادارانش ریزش کرده و در داخل ایران نیز تنها‌تر از گذشته می‌شود.

مهاجمان وفادار به این رهبر٬ تنها یک روز پس از حمله به سفارت بریتانیا در تهران بود که اعتراف کردند در حمله به این سفارت٬ «فریب» شورای هفت نفره‌ای را خورده‌اند که تمام اعضای آن عضو ارشد بسیج دانشجویی (وابسته به سپاه پاسداران) در دانشگاه‌های تهران هستند.

سردار حسین علایی نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران٬ هم عاقبت بیش از دو سال سکوت٬ در یادداشتی جنجالی در روزنامه اطلاعات که زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای اداره می‌شود٬ به طور تلویحی به رهبر جمهوری اسلامی توصیه کرده از سرنوشت محمدرضا شاه پهلوی عبرت گرفته و دست از سرکوب‌ مخالفان و منتقدان خود بر دارد.

طیف گسترده‌ای از حامیان علی خامنه‌ای٬ بیش از ۱۰ ماه است که به صراحت می‌گویند حمایت آنها و شخص رهبر از محمود احمدی‌نژاد اشتباه بوده و رئیس دولت دهم دچار انحراف شده و قصد دارد روحانیت را از ساختار قدرت در جمهوری اسلامی کنار بزند.

وضعیت اقتصادی مردم ایران هم پس از اجرای فاز اول طرح هدفمندکردن یارانه‌ها و نمایان شدن آثار تحریم‌ها بغرنج‌تر از گذشته شده و نرخ تورم به گفته اسدالله عسگر اولادی٬ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به نزدیک ۴۰ درصد رسیده است.

آقای عسگر اولادی هشدار داده که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود٬ ایران در شش ماه آینده دچار قحطی خواهد شد.

تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به خاطر بی‌اعتنایی این کشور به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف برنامه‌های هسته‌ای‌اش روز به روز گسترده‌تر می‌شود٬ اما فرماندهان و روحانیون حاکم بر ایران در برابر مشکلات فراوان اقتصادی٬ سیاسی و اجتماعی همچنان راه انکار واقعیت‌ها٬ پنهان‌کاری و سرکوب اعتراض‌ها را می‌پیمایند.

پس از حدود شش سال از آغاز جنجال‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران و برقراری تحریم‌ها علیه تهران٬ چندی پیش بود که فریدون عباسی٬ رئیس سازمان انرژی اتمی اعتراف کرد برخی دانشمندان هسته‌ای ایران به خاطر مصون ماندن از این تحریم‌ها٬ حاضر نیستند در پروژه‌های هسته‌ای با تهران همکاری کنند.

جمهوری اسلامی با وجود تمام مشکلات داخلی و خارجی که دارد٬ از ماه گذشته در واکنش با اعمال دور جدید تحریم‌های غرب٬ اعلام کرده که استراتژی «تهدید در برابر تهدید» را اتخاذ کرده است.

فرماندهان نظامی پس از مدت‌ها تهدید٬ چندی پیش بالاخره در مانوری نظامی به طور فرضی تنگه هرمز را بستند تا به کشور‌های منطقه و غرب نشان دهند در اجرای این استراتژی چقدر آماده هستند.

این گزاره‌ها٬ نمایی کلان از وضعیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی در رویارویی با مخالفان خود در داخل و چشم‌های نگران کشور‌های غربی در خارج است.

جمهوری اسلامی برخلاف آنچه که ادعا می‌کند پایه‌های مشروعیتش در پی سرکوب مردم معترض به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ پیش از گذشته متزلزل شده و در سیاست خارجی نیز منزوی‌تر از همیشه می‌شود.

تهدید‌ آمریکا و غرب از سوی جمهوری اسلامی و افزایش سرکوب مردم ایران پیش از آنکه نشانه شجاعت روحانیون و حاکمان بر ایران باشد٬ نشانه ترسی عیان در وجود آنها است که خود را به اشکال گوناگون نشان می‌دهد.
******
این یادداشت برای نخستین‌بار در سایت «اینساید ایران» منتشر شده است.

Balatarin Donbaleh Mohandes Delicious Digg Stumbleupon Furl Friendfeed Twitter Facebook Greader Addthis to other Subscribe to Feed

وبلاگ‌ها

دنبال کننده ها

کتاب‌ها

  • مائو داستان ناشناخته/ جان هالیدی/ ثالث
  • جدال قدیم و جدید/ جواد طباطبایی/ ثالث
  • سرزمین‌های شبح‌زده/ تینا روزنبرگ/ ثالث
  • تجدد بومی/ محمد توکلی طرقی/ تاریخ ایران
  • مکتب در فرایند تکامل/ حسین مدرسی/ کویر
  • گذار از مدرنیته؟/ شاهرخ حقیقی/ نشر آگاه
  • روح پراگ/ ایوان کلیما/ نشر آگه

فیلم‌ها

  • آغوش‌های شکسته/ کارگردان: پدرو آلمادوآر
  • شاترآیلند/ کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • کتاب الی/ کارگردان: آلبرت و آلن هیوز
  • آواتار/ کارگردان: جیمز کامرون
  • نه (9)/ کارگردان: باب مارشال
  • زیرزمین/ کارگردان؛ امیر کاستاریکا
  • خانه خنجر‌های پران/ کارگردان؛ ژانگ ئیمو
  • نفرین گل طلائی/ کارگردان؛ ژانگ ئیمو
  • بدرود محبوب ابدی من/ کارگردان؛ چن کایگه
  • سفر گروه موسیقی/ کارگردان؛اران کولیرین
  • شاخ به شاخ/ کارگردان؛ فاتح آکین
  • پیر پسر/ کارگردان؛ چن ووک پارک
  • ممنتو/ کارگردان؛ کریستوفر نولان
  • دوشنبه‌ها زیر آفتاب/ کارگردان؛فرناندو آرانوا
  • والس با بشیر/ کارگردان؛آری فولمن
  • کتاب‌خوان/ کارگردان؛استفن دالدری